Ακυρωτικό Δικαστήριο
181. Στη Πολιτεία λειτουργεί ένα Ακυρωτικό Δικαστήριο συγκροτούμενο από επτά Δικαστές, που εκλέγονται από το Νομοθετικό Σώμα.
182. Στο Ακυρωτικό Δικαστήριο πρόσκειται ο Γενικός Εισαγγελέας που εκλέγεται από το Νομοθετικό Σώμα.
183. Συγκροτούμενοι σε σώμα, οι επτά Δικαστές εκλέγουν με μυστική ψηφοφορία και από τους κόλπους του Δικαστηρίου έναν Πρόεδρο. Ομοίως εκλέγουν Γραμματέα, που δεν προέρχεται από το Δικαστήριο.
184. Το Ακυρωτικό Δικαστήριο εδρεύει εκ περιτροπής ανά διετία στις Νήσους Ζάκυνθο και Κεφαλληνία. Δια κλήρου προκύπτει η αρχική τοποθέτηση. Το έτος 1814 η Νήσος της Αγ. Μαύρας εξομοιώνεται με τις προαναφερόμενες Νήσους στη διαδικασία εκ περιτροπής ανά διετία εγκατάστασης του Ακυρωτικού Δικαστηρίου.[σ94]
[σ94] Η σημασία της προήγησης δια κλήρου έγκειται στο ότι μεταξύ 1804-1814 μεσολαβούν 5 διετίες, οπότε (αν το 1814 το Δικαστήριο πρόκειται να εδρεύσει πρώτη φορά στη Λευκάδα) ο πρώτος στη προνομιακή σειρά Κεφαλληνία-Ζάκυνθος παίρνει 3 θητείες έναντι 2 του δεύτερου.
185. Το Ακυρωτικό Δικαστήριο εξαφανίζει τις αποφάσεις κατώτερων δικαστηρίων εάν κρίνει ότι έχουν εκδοθεί κατά παράβαση κανόνα τους Κώδικα Αστικής ή Ποινικής Δικονομίας, η οποία επισύρει εξαφάνιση.
186. Το Ακυρωτικό Δικαστήριο δεν υπεισέρχεται επουδενί στην ουσία της υπόθεσης. Κατ’ εξαίρεσιν νομιμοποιείται να εξαφανίσει ποινικές αποφάσεις μόνο σε περίπτωση ευθείας αντίθεσης τους με διατάξεις του Ποινικού ή Επανορθωτικού Κώδικα. Νόμος ορίζει τις διαδικασίες με τις οποίες το Ακυρωτικό Δικαστήριο αναπέμπει αστικές και ποινικές υποθέσεις στον αρμόδιο Δικαστή.
Ανώτατο Συμβούλιο της Επικρατείας
187. Το Ακυρωτικό Δικαστήριο προσλαμβάνει χαρακτήρα Ανωτάτου Συμβουλίου της Επικρατείας στις ακόλουθες περιπτώσεις:
(1) Επί εσχάτης προδοσίας ή αδικημάτων κατά του Κράτους.
(2) Εφόσον απαγγελθεί κατηγορία για αδίκημα που επισύρει σωματική ή ατιμωτική ποινή σε εν ενεργεία Νομοθέτη, Γερουσιαστή, Τιμητή, ή μέλος Πρυτανείας.
(3) Εφόσον απαγγελθεί κατηγορία κατά δημόσιου λειτουργού για αδίκημα κλοπής, ληστείας, κατάχρησης, διασπάθισης δημοσίου χρήματος, ή κιβδηλείας.[σ95]
[σ95] “di falso”
188. Κατηγορία επί εσχάτη προδοσία ή αδίκημα κατά του Κράτους, απαγγέλλεται με τρεις τρόπους:
(1) Βάσει κατηγορητηρίου που απαγγέλλει το Νομοθετικό Σώμα.
(2) Βάσει κατηγορητηρίου που απαγγέλλει η Γερουσία, απευθείας ή προτάσει του Κολλεγίου των Τιμητών της Πολιτείας, που εδράζεται σε σχετική αναφορά τοπικής Τιμητείας. Στη τελευταία περίπτωση η κατηγορία νομιμοποιείται μόνο επί αδικημάτων που διαπράχθηκαν στη Νήσο, της οποίας η Τιμητεία τη κίνησε.
(3) Βάσει κατηγορητηρίου που απαγγέλλεται απευθείας από τη Τιμητεία της Πολιτείας, σύμφωνα με το νόμο.
189. Ενώπιον των Ποινικών Δικαστηρίων των Ενόρκων εκδικάζονται υποθέσεις ιεραρχικώς κατώτερων δημόσιων λειτουργών που παραπέμπονται για αξιόμεμπτη διοίκηση, διαφθορά, απάτη, κατάχρηση, ληστεία, διασπάθιση δημοσίου χρήματος, παράβαση καθήκοντος και άλλα παρόμοια αδικήματα.
190. Στην αρμοδιότητα του Ακυρωτικού Δικαστηρίου, ως Ανωτάτου Συμβουλίου της Επικράτειας, ανήκει η εποπτεία των Αστικών και Ποινικών Δικαστηρίων της Πολιτείας και των Συμβολαιογράφων του Κράτους.
191. Ο Γενικός Εισαγγελέας στο Ανώτατο Συμβούλιο της Επικρατείας, διευθύνει την ακροαματική διαδικασία, υποστηρίζει το κατηγορητήριο, και αιτιολογεί την επιμέτρηση της ποινής. Ευθύνεται για την νομιμότητα των πράξεων, που δεν νομιμοποιούνται δίχως την ανθυπογραφή του. Δεν δικαιούται να αρνηθεί συνυπογραφή, αλλά επιτρέπεται να επισημειώσει αιτιολογημένα τη διαφωνία του.
192. Επί ποινικών υποθέσεων που εκδικάζονται από το Ανώτατο Συμβούλιο της Επικρατείας, συγκροτείται από τον Πρόεδρο του Συμβουλίου κατάλογος Ενόρκων, αποκλειστικά από τους Συνταγματικούς Ευγενείς που έχουν διατελέσει Δικαστές ή Δημόσιοι Λειτουργοί.
ΤΙΤΛΟΣ 7. Γενικές Διατάξεις
193. Το Σύνταγμα εγγυάται το απαραβίαστο της ιδιοκτησίας.
194. Διαρκούσης της νυκτός, οι ιδιωτικές οικίες προστατεύονται με απαραβίαστο άσυλο. Ουδείς νομιμοποιείται να εισέλθει, παρά μόνο με αίτηση της ενοικούσας οικογένειας, ή με διαταγή των νόμιμων αρχών.
Καμία κατ’ οίκον επίσκεψη δεν πραγματοποιείται χωρίς ρητή πρόνοια του Νόμου, και χωρίς νόμιμο ένταλμα υπογεγραμμένο από αρμόδιο δημόσιο λειτουργό, που εξουσιοδοτεί ορισμένο πρόσωπο για ορισμένο αντικείμενο.
195. Καθένας έχει το δικαίωμα αναφοράς προς υποβολή αιτήματος, τηρώντας το ενυπόγραφο και τους κανόνες ευπρέπειας, σε όλες ανεξαιρέτως τις Δημόσιες Αρχές, και ιδίως στις Τοπικές και τη Γενική Τιμητεία.
Το ίδιο δικαίωμα δεν επιτρέπεται να ασκείται συλλογικά από μερικότερα ή ιδιωτικά Σωματεία.
196. Οποιαδήποτε ένοπλη συνάθροιση ή ύποπτη συνέλευση ατόμων που θίγει ζητήματα αρμοδιότητας της Κυβέρνησης θεωρείται επιβουλή κατά της δημόσιας ασφάλειας και του Συντάγματος.
197. Οι εκ του Συντάγματος θεσμοθετημένες Αρχές με διαφοροποιημένες αρμοδιότητες απαγορεύεται να συνέρχονται από κοινού προς λήψη αποφάσεων πέραν των προβλεπόμενων δια νόμου περιπτώσεων.
198. Το έτος 1810 οριστικοποιείται η εφαρμογή ομοιόμορφων νόμων και κανονισμών περί στοιχειώδους παιδείας ανά την Επικράτεια. Κατά περίπτωση [ως τότε] παραμένουν εν ισχύι οι αρχαιότεροι Κοινοτικοί κανονισμοί.[σ96]
[σ96] Και πάλι οι “regolamenti municipali particolari a ciascun’ isola”.
199. Το έτος 1810 οριστικοποιείται πλήρως η χρήση κοινών μέτρων και σταθμών.
200. Η νομιμοφροσύνη της Εθνοφυλακής είναι αυτονόητη. Ένοπλα σώματα δεν νομιμοποιούνται να διαβουλεύονται.
201. Τα αδικήματα κατά τη στρατιωτική υπηρεσία υπόκεινται σε ιδιαίτερη ποινική μεταχείριση που καθιερώνεται στο Στρατιωτικό Ποινικό Κώδικα.[σ97]
[σ97] “dal codice militare”
202. Με τη παραπάνω εξαίρεση, σε κάθε περίπτωση τα ίδια αδικήματα τιμωρούνται απροσωπόληπτα, κατά τις ίδιες ποινικές διαδικασίες και ποινές.
203. Κανείς δεν επιτρέπεται να κλητευθεί σε δίκη, να κατηγορηθεί, συλληφθεί και φυλακιστεί, εάν δεν έχει υποπέσει σε αυτόφωρο αδίκημα, ή και στις περιπτώσεις και με τις διατυπώσεις που ορίζει ο νόμος.
204. Κανείς δεν καταδικάζεται χωρίς να κλητευθεί και απολογηθεί.
205. Ο νόμος δεν πρέπει να επιβάλλει τιμωρίες που δεν είναι απολύτως απαραίτητες και ανάλογες του αδικήματος.
206. Ουδείς νόμος παράγει αναδρομικά αποτελέσματα.
207. Ενεργής Ευγενής ο οποίος αποποιείται δημόσια λειτουργία, καταδικάζεται σε πρόστιμο καθορισμένο δια νόμου. Η Γερουσία δύναται να παραλείψει τον καταλογισμό, με τεκμηριωμένη πρόταση της Γενικής Τιμητείας.
208. Στο σύνολό τους οι Δημόσιες Αρχές περιβάλλονται κατά την άσκηση των καθηκόντων τους επίσημη και διακεκριμμένη ενδυμασία.
209. Νόμος ορίζει τις μηνιαίες αποδοχές των δημόσιων λειτουργών. Ουδείς δύναται να τις αποποιείται.[σ98]
[σ98] Ρύθμιση δημοκρατικού χαρακτήρα: η αποποίηση μισθού των πλουσιότερων, εκθέτει τους φτωχότερους λειτουργούς και φαλκιδεύει τη λειτουργία του πολιτεύματος.
210. Κανένα δημόσιο αξίωμα δεν είναι πωλητό ή κληρονομητό, ούτε ασκείται καθ’ υποκατάσταση.
211. Από το έτος 1810 ουδείς δύναται να εγκαινιάζει σταδιοδρομία Δημόσιου Λειτουργού αν δεν γνωρίζει ανάγνωση και γραφή στη δημώδη γλώσσα του Ελληνικού Έθνους.[σ99] Στη γλώσσα αυτή διατυπώνονται κατ’ αποκλειστικότητα οι δημόσιες πράξεις της Πολιτείας στο σύνολό τους από το έτος 1820.
[σ99] “[…] nella lingua nazionale greca volgare”: μνημειώδης ρύθμιση – που «επιλύει» το Γλωσσικό πριν εκείνο επινοηθεί.
212. Το Σύνταγμα επιφυλάσσει στη Γερουσία το δικαίωμα απονομής χάριτος σε άτομα που θα καταδικαστούν στο μέλλον και αμετάκλητα στη κεφαλική ποινή.
Ειδικός νόμος διαγράφει τα όρια, τις περιστάσεις, τις διατυπώσεις, και την αιτιολόγηση της χάριτος.
Κέρκυρα, κατά τη 18η/30η Νοεμβρίου 1803.
Ιωάννης Πετριτσόπουλος, Πρόεδρος.
Αντζίολος Χαλικιόπουλος, Εισηγητής.
Χριστόδουλος Ντόρια Προσαλένδης.
Νικόλαος Πολίτης.
Διονύσιος Μαρτινέγκος.
Διονύσιος Ρώμας.
Θεόδωρος Σιγούρος, Γραμμ.[ατέας] της Συντακτικής Επιτροπής
Ο Συντάκτης Γραμματέας, Ι.Φ. Τζουλάτης.
*Την 23η Νοεμβρίου/5η Δεκεμβρίου 1803
Συντακτική Εθνοσυνέλευση της Επτανήσου Πολιτείας.
Το Συντακτικό Νομοθετικό Σώμα της Επτανήσου Πολιτείας:
Αφού πραγματοποιήθηκε από τη Συντακτική Επιτροπή η εισήγηση του Σχεδίου Συντάγματος που αναλύεται σε Επτά Τίτλους και διακόσια δώδεκα άρθρα,
Αφού συζήτησε και ενέκρινε αναλυτικά κατ’ άρθρον,
Αφού τυπικά και πανηγυρικά επικύρωσε το προταθέν Σύνταγμα, δυνάμει της εντολής και εν ονόματι του Επτανησιακού Έθνους,
ΔΙΑΚΗΡΥΣΣΕΙ
Ότι το Σύνταγμα ολοκληρώθηκε, και αποκλείεται όποιαδήποτε προσθήκη ή αφαίρεση.
Η Γερουσία καλείται να παρουσιάσει το καθιερωμένο Σύνταγμα, δια του Εντεταλμένου της Πολιτείας στην Αγ. Πετρούπολη, που περιβλήθηκε προς το σκοπό αυτό με έκτακτη εξουσιοδότηση, στην ΑΥΤΟΥ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΗ ΜΕΓΑΛΕΙΟΤΗΤΑ, ΤΟΝ ΑΥΓΟΥΣΤΟ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑ πασών των Ρωσιών, με τη παράκληση της αποδοχής και καθιέρωσής του από κοινού με την ΥΨΗΛΗ ΠΥΛΗ, συμφώνως προς τα οριζόμενα στην ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΗ ΣΥΝΘΗΚΗ της 21ης Μαρτίου 1800.
Δημήτριος Πετριτσόπουλος, Πρόεδρος.
Ο Συντάκτης Γραμματέας, Ι.Φ. Τζουλάτης.
*Την ίδια ημέρα,
Η Πράξη επιβεβαιώνεται με ιδιόχειρες υπογραφές των Αντιπροσώπων των Επτά Νήσων, με τη μόνη προσθήκη του ακόλουθου,
Πρόσθετο Άρθρο
(1) Νομιμοποιείται η Νομοθετούσα Αρχή που θα συγκροτηθεί το μήνα Απρίλιο του έτους 1806, προς επίτευξη σοφώτερων ρυθμίσεων, να τροποποιήσει άρθρα που δεν κρίνονται θεμελιώδη κατά την ενυπάρχουσα στο Σύνταγμα ιεράρχηση.[σ100]
Θεμελιώδεις ρυθμίσεις του Συντάγματος θεωρούνται οι αφορώσες:
– Στη σύσταση, τη μορφή, και το θεμέλιο της Πολιτείας, δηλαδή άπαντα κατά γράμμα τα άρθρα του Πρώτου Τίτλου.
– Στη σύσταση, την αρμοδιότητα, και τις διαδικασίες των Συγκλήτων.
– Στη διάκριση με αμοιβαίο έλεγχο και εξισορρόπηση τριών Εξουσιών: Νομοθετικής, Εκτελεστικής, Δικαστικής.
– Στη σύσταση της Τιμητείας, της Γενικής και των τοπικών.
– Στη σύσταση της Προβουλευτικής Αρχής.
– Στις αρμοδιότητες της Προβουλευτικής Αρχής, της Γερουσίας και του Πρίγκιπα, της Νομοθετούσας Αρχής, της Γενικής Τιμητείας, και των τοπικών Πρυτανείων.
– Στη θεσμοθέτηση της Δημόσιας Παιδείας, στοιχειώδους και κεντρικής.
– Στην αποφασιστική αρμοδιότητα και το ασυμβίβαστο τοπικής καταγωγής των διοικούντων ανά Νήσο Πρυτάνεων.
– Στη σύσταση και τις έδρες Ακυρωτικού Δικαστηρίου.
– Στην απαγόρευση ανάδειξης Πρίγκηπα της Γερουσίας και Πρύτανη Κέρκυρας από μία και την αυτή Νήσο.
– Στους κατοχυρωμένους ανά Νήσους αριθμούς μελών της Νομοθετούσας Αρχής και της Γερουσίας.
(2) Η Αναθεώρηση δεν επιτρέπεται να πραγματοποιηθεί χωρίς αιτιολογημένη εισήγηση της Γερουσίας ή της Προβουλευτικής Αρχής, στα αντιστοιχούντα στις αρμοδιότητές τους άρθρα. Ανάλογες εισηγήσεις συνοδεύονται υποχρεωτικά από γνωμοδότηση της Γενικής Τιμητείας.
Για την επικύρωση αναθεώρησης απαιτείται ενισχυμένη πλειοψηφία δύο τρίτων του Νομοθετικού Σώματος.
[σ100] “[…] di quegli articoli di disciplina della costituzione che non sono fondamentali”
Δημήτριος Πετριτσόπουλος, Πρόεδρος – Αγία Μαύρα.
Ιωάννης Βελλιανίτης, Πρόεδρος της Συντακτικής Επιτροπής – Παξοί.
Αντζίολος Χαλικιόπουλος, Εισηγητής της Συντακτικής Επιτροπής – Κέρκυρα.
Χριστόδουλος Ντόρια Προσαλένδης, μέλος της Συντακτικής Επιτροπής – Κέρκυρα.
Μάρκος Χαλικιόπουλος, μέλος της Συντακτικής Επιτροπής – Αγ. Μαύρα.
Νικόλαος Πολίτης, μέλος της Συντακτικής Επιτροπής – Κέρκυρα.
Διονύσιος Μαρτινέγκος, μέλος της Συντακτικής Επιτροπής – Ζάκυνθος.
Διονύσιος Ρώμας, μέλος της Συντακτικής Επιτροπής – Ζάκυνθος.
Ιω. Φραγκίσκος Τζουλάτης, γραμματέας της Συντακτικής Επιτροπής– Κεφαλληνία.
Θεόδωρος Σιγούρος, γραμματέας της Συντακτικής Επιτροπής – Ζάκυνθος.
Αντώνιος Αγραπιδάκης, Πρόεδρος Επιτροπής Επικουριών – Ζάκυνθος.
Στέλιος Δρ. Βλασσόπουλος, Εισηγητής Επιτροπής Επικουριών – Κέρκυρα.
Ιάκωβος δρ. Χαλικιόπουλος Μάντζαρος, Επιτροπή Επικουριών – Κέρκυρα.
Μαρίνος Μεταξάς Αντζολάτος, Επιτροπή Επικουριών – Κεφαλληνία.
Άγγελος Μαρία Τζίλιι, Επιτροπή Επικουριών – Αγ. Μαύρα.
Ιωάννης Κουερίνης, Επιτροπή Επικουριών – Ζάκυνθος.
Αναστάσιος Φλαμπουριάρης, γραμματέας της Επιτροπής Επικουριών – Ζάκυνθος.
Κόζιμο Βαλσαμάκης, γραμματέας της Επιτροπής Επικουριών – Κεφαλληνία.
Νατάλε Δομενεγίνης, Αντιπρόσωπος – Ζάκυνθος.
Στέλιος Κυριάκης, Αντιπρόσωπος – Κέρκυρα.
Βίκτωρ Κεκκάτος, Αντιπρόσωπος – Κέρκυρα.
Ιωάννης Κρασάς, Αντιπρόσωπος – Κεφαλληνία.
Νικόλαος Λογοθέτης, Αντιπρόσωπος – Ζάκυνθος.
Γεράσιμος Καμπίτσης, Αντιπρόσωπος – Κεφαλληνία.
Βίκτωρ Γαγγάδης, Αντιπρόσωπος – Κέρκυρα.
Σπυρίδων Γιαλλινάς, Αντιπρόσωπος – Κέρκυρα.
Ιωάννης Λεονταρίτης, εκ Ζακύνθου. (ελληνιστί)
Ιωάννης Λαζαρέτης, Αντιπρόσωπος – Κύθηρα.
Γεώργιος Στάης, Αντιπρόσωπος – Κύθηρα.
Ιωάννης Βιτάλης, Αντιπρόσωπος – Ζάκυνθος.
Ιωάννης Μαρίνος, Αντιπρόσωπος – Αγ.Μαύρα.
Κό.[μης] Γεράσιμος δε Κλαδάς, Αντιπρόσωπος – Κεφαλληνία.
Νικόλαος Βρεττός, Αντιπρόσωπος – Ιθάκη.
Στέφανος Θεοτόκης, Αντιπρόσωπος – Κέρκυρα.
Τέσσερις Αντιπρόσωποι της Κεφαλληνίας δεν παρέστησαν λόγω κωλύματος από ασθένεια.
Για το Ακριβές Αντίγραφο
Ο Γραμματέας της Συντακτικής Επιτροπής
Ι.Φ. Τζουλάτης
Ο Γενικός Γραμματέας
Κό.[μης] Καποδίστριας
181. Στη Πολιτεία λειτουργεί ένα Ακυρωτικό Δικαστήριο συγκροτούμενο από επτά Δικαστές, που εκλέγονται από το Νομοθετικό Σώμα.
182. Στο Ακυρωτικό Δικαστήριο πρόσκειται ο Γενικός Εισαγγελέας που εκλέγεται από το Νομοθετικό Σώμα.
183. Συγκροτούμενοι σε σώμα, οι επτά Δικαστές εκλέγουν με μυστική ψηφοφορία και από τους κόλπους του Δικαστηρίου έναν Πρόεδρο. Ομοίως εκλέγουν Γραμματέα, που δεν προέρχεται από το Δικαστήριο.
184. Το Ακυρωτικό Δικαστήριο εδρεύει εκ περιτροπής ανά διετία στις Νήσους Ζάκυνθο και Κεφαλληνία. Δια κλήρου προκύπτει η αρχική τοποθέτηση. Το έτος 1814 η Νήσος της Αγ. Μαύρας εξομοιώνεται με τις προαναφερόμενες Νήσους στη διαδικασία εκ περιτροπής ανά διετία εγκατάστασης του Ακυρωτικού Δικαστηρίου.[σ94]
[σ94] Η σημασία της προήγησης δια κλήρου έγκειται στο ότι μεταξύ 1804-1814 μεσολαβούν 5 διετίες, οπότε (αν το 1814 το Δικαστήριο πρόκειται να εδρεύσει πρώτη φορά στη Λευκάδα) ο πρώτος στη προνομιακή σειρά Κεφαλληνία-Ζάκυνθος παίρνει 3 θητείες έναντι 2 του δεύτερου.
185. Το Ακυρωτικό Δικαστήριο εξαφανίζει τις αποφάσεις κατώτερων δικαστηρίων εάν κρίνει ότι έχουν εκδοθεί κατά παράβαση κανόνα τους Κώδικα Αστικής ή Ποινικής Δικονομίας, η οποία επισύρει εξαφάνιση.
186. Το Ακυρωτικό Δικαστήριο δεν υπεισέρχεται επουδενί στην ουσία της υπόθεσης. Κατ’ εξαίρεσιν νομιμοποιείται να εξαφανίσει ποινικές αποφάσεις μόνο σε περίπτωση ευθείας αντίθεσης τους με διατάξεις του Ποινικού ή Επανορθωτικού Κώδικα. Νόμος ορίζει τις διαδικασίες με τις οποίες το Ακυρωτικό Δικαστήριο αναπέμπει αστικές και ποινικές υποθέσεις στον αρμόδιο Δικαστή.
Ανώτατο Συμβούλιο της Επικρατείας
187. Το Ακυρωτικό Δικαστήριο προσλαμβάνει χαρακτήρα Ανωτάτου Συμβουλίου της Επικρατείας στις ακόλουθες περιπτώσεις:
(1) Επί εσχάτης προδοσίας ή αδικημάτων κατά του Κράτους.
(2) Εφόσον απαγγελθεί κατηγορία για αδίκημα που επισύρει σωματική ή ατιμωτική ποινή σε εν ενεργεία Νομοθέτη, Γερουσιαστή, Τιμητή, ή μέλος Πρυτανείας.
(3) Εφόσον απαγγελθεί κατηγορία κατά δημόσιου λειτουργού για αδίκημα κλοπής, ληστείας, κατάχρησης, διασπάθισης δημοσίου χρήματος, ή κιβδηλείας.[σ95]
[σ95] “di falso”
188. Κατηγορία επί εσχάτη προδοσία ή αδίκημα κατά του Κράτους, απαγγέλλεται με τρεις τρόπους:
(1) Βάσει κατηγορητηρίου που απαγγέλλει το Νομοθετικό Σώμα.
(2) Βάσει κατηγορητηρίου που απαγγέλλει η Γερουσία, απευθείας ή προτάσει του Κολλεγίου των Τιμητών της Πολιτείας, που εδράζεται σε σχετική αναφορά τοπικής Τιμητείας. Στη τελευταία περίπτωση η κατηγορία νομιμοποιείται μόνο επί αδικημάτων που διαπράχθηκαν στη Νήσο, της οποίας η Τιμητεία τη κίνησε.
(3) Βάσει κατηγορητηρίου που απαγγέλλεται απευθείας από τη Τιμητεία της Πολιτείας, σύμφωνα με το νόμο.
189. Ενώπιον των Ποινικών Δικαστηρίων των Ενόρκων εκδικάζονται υποθέσεις ιεραρχικώς κατώτερων δημόσιων λειτουργών που παραπέμπονται για αξιόμεμπτη διοίκηση, διαφθορά, απάτη, κατάχρηση, ληστεία, διασπάθιση δημοσίου χρήματος, παράβαση καθήκοντος και άλλα παρόμοια αδικήματα.
190. Στην αρμοδιότητα του Ακυρωτικού Δικαστηρίου, ως Ανωτάτου Συμβουλίου της Επικράτειας, ανήκει η εποπτεία των Αστικών και Ποινικών Δικαστηρίων της Πολιτείας και των Συμβολαιογράφων του Κράτους.
191. Ο Γενικός Εισαγγελέας στο Ανώτατο Συμβούλιο της Επικρατείας, διευθύνει την ακροαματική διαδικασία, υποστηρίζει το κατηγορητήριο, και αιτιολογεί την επιμέτρηση της ποινής. Ευθύνεται για την νομιμότητα των πράξεων, που δεν νομιμοποιούνται δίχως την ανθυπογραφή του. Δεν δικαιούται να αρνηθεί συνυπογραφή, αλλά επιτρέπεται να επισημειώσει αιτιολογημένα τη διαφωνία του.
192. Επί ποινικών υποθέσεων που εκδικάζονται από το Ανώτατο Συμβούλιο της Επικρατείας, συγκροτείται από τον Πρόεδρο του Συμβουλίου κατάλογος Ενόρκων, αποκλειστικά από τους Συνταγματικούς Ευγενείς που έχουν διατελέσει Δικαστές ή Δημόσιοι Λειτουργοί.
ΤΙΤΛΟΣ 7. Γενικές Διατάξεις
193. Το Σύνταγμα εγγυάται το απαραβίαστο της ιδιοκτησίας.
194. Διαρκούσης της νυκτός, οι ιδιωτικές οικίες προστατεύονται με απαραβίαστο άσυλο. Ουδείς νομιμοποιείται να εισέλθει, παρά μόνο με αίτηση της ενοικούσας οικογένειας, ή με διαταγή των νόμιμων αρχών.
Καμία κατ’ οίκον επίσκεψη δεν πραγματοποιείται χωρίς ρητή πρόνοια του Νόμου, και χωρίς νόμιμο ένταλμα υπογεγραμμένο από αρμόδιο δημόσιο λειτουργό, που εξουσιοδοτεί ορισμένο πρόσωπο για ορισμένο αντικείμενο.
195. Καθένας έχει το δικαίωμα αναφοράς προς υποβολή αιτήματος, τηρώντας το ενυπόγραφο και τους κανόνες ευπρέπειας, σε όλες ανεξαιρέτως τις Δημόσιες Αρχές, και ιδίως στις Τοπικές και τη Γενική Τιμητεία.
Το ίδιο δικαίωμα δεν επιτρέπεται να ασκείται συλλογικά από μερικότερα ή ιδιωτικά Σωματεία.
196. Οποιαδήποτε ένοπλη συνάθροιση ή ύποπτη συνέλευση ατόμων που θίγει ζητήματα αρμοδιότητας της Κυβέρνησης θεωρείται επιβουλή κατά της δημόσιας ασφάλειας και του Συντάγματος.
197. Οι εκ του Συντάγματος θεσμοθετημένες Αρχές με διαφοροποιημένες αρμοδιότητες απαγορεύεται να συνέρχονται από κοινού προς λήψη αποφάσεων πέραν των προβλεπόμενων δια νόμου περιπτώσεων.
198. Το έτος 1810 οριστικοποιείται η εφαρμογή ομοιόμορφων νόμων και κανονισμών περί στοιχειώδους παιδείας ανά την Επικράτεια. Κατά περίπτωση [ως τότε] παραμένουν εν ισχύι οι αρχαιότεροι Κοινοτικοί κανονισμοί.[σ96]
[σ96] Και πάλι οι “regolamenti municipali particolari a ciascun’ isola”.
199. Το έτος 1810 οριστικοποιείται πλήρως η χρήση κοινών μέτρων και σταθμών.
200. Η νομιμοφροσύνη της Εθνοφυλακής είναι αυτονόητη. Ένοπλα σώματα δεν νομιμοποιούνται να διαβουλεύονται.
201. Τα αδικήματα κατά τη στρατιωτική υπηρεσία υπόκεινται σε ιδιαίτερη ποινική μεταχείριση που καθιερώνεται στο Στρατιωτικό Ποινικό Κώδικα.[σ97]
[σ97] “dal codice militare”
202. Με τη παραπάνω εξαίρεση, σε κάθε περίπτωση τα ίδια αδικήματα τιμωρούνται απροσωπόληπτα, κατά τις ίδιες ποινικές διαδικασίες και ποινές.
203. Κανείς δεν επιτρέπεται να κλητευθεί σε δίκη, να κατηγορηθεί, συλληφθεί και φυλακιστεί, εάν δεν έχει υποπέσει σε αυτόφωρο αδίκημα, ή και στις περιπτώσεις και με τις διατυπώσεις που ορίζει ο νόμος.
204. Κανείς δεν καταδικάζεται χωρίς να κλητευθεί και απολογηθεί.
205. Ο νόμος δεν πρέπει να επιβάλλει τιμωρίες που δεν είναι απολύτως απαραίτητες και ανάλογες του αδικήματος.
206. Ουδείς νόμος παράγει αναδρομικά αποτελέσματα.
207. Ενεργής Ευγενής ο οποίος αποποιείται δημόσια λειτουργία, καταδικάζεται σε πρόστιμο καθορισμένο δια νόμου. Η Γερουσία δύναται να παραλείψει τον καταλογισμό, με τεκμηριωμένη πρόταση της Γενικής Τιμητείας.
208. Στο σύνολό τους οι Δημόσιες Αρχές περιβάλλονται κατά την άσκηση των καθηκόντων τους επίσημη και διακεκριμμένη ενδυμασία.
209. Νόμος ορίζει τις μηνιαίες αποδοχές των δημόσιων λειτουργών. Ουδείς δύναται να τις αποποιείται.[σ98]
[σ98] Ρύθμιση δημοκρατικού χαρακτήρα: η αποποίηση μισθού των πλουσιότερων, εκθέτει τους φτωχότερους λειτουργούς και φαλκιδεύει τη λειτουργία του πολιτεύματος.
210. Κανένα δημόσιο αξίωμα δεν είναι πωλητό ή κληρονομητό, ούτε ασκείται καθ’ υποκατάσταση.
211. Από το έτος 1810 ουδείς δύναται να εγκαινιάζει σταδιοδρομία Δημόσιου Λειτουργού αν δεν γνωρίζει ανάγνωση και γραφή στη δημώδη γλώσσα του Ελληνικού Έθνους.[σ99] Στη γλώσσα αυτή διατυπώνονται κατ’ αποκλειστικότητα οι δημόσιες πράξεις της Πολιτείας στο σύνολό τους από το έτος 1820.
[σ99] “[…] nella lingua nazionale greca volgare”: μνημειώδης ρύθμιση – που «επιλύει» το Γλωσσικό πριν εκείνο επινοηθεί.
212. Το Σύνταγμα επιφυλάσσει στη Γερουσία το δικαίωμα απονομής χάριτος σε άτομα που θα καταδικαστούν στο μέλλον και αμετάκλητα στη κεφαλική ποινή.
Ειδικός νόμος διαγράφει τα όρια, τις περιστάσεις, τις διατυπώσεις, και την αιτιολόγηση της χάριτος.
Κέρκυρα, κατά τη 18η/30η Νοεμβρίου 1803.
Ιωάννης Πετριτσόπουλος, Πρόεδρος.
Αντζίολος Χαλικιόπουλος, Εισηγητής.
Χριστόδουλος Ντόρια Προσαλένδης.
Νικόλαος Πολίτης.
Διονύσιος Μαρτινέγκος.
Διονύσιος Ρώμας.
Θεόδωρος Σιγούρος, Γραμμ.[ατέας] της Συντακτικής Επιτροπής
Ο Συντάκτης Γραμματέας, Ι.Φ. Τζουλάτης.
*Την 23η Νοεμβρίου/5η Δεκεμβρίου 1803
Συντακτική Εθνοσυνέλευση της Επτανήσου Πολιτείας.
Το Συντακτικό Νομοθετικό Σώμα της Επτανήσου Πολιτείας:
Αφού πραγματοποιήθηκε από τη Συντακτική Επιτροπή η εισήγηση του Σχεδίου Συντάγματος που αναλύεται σε Επτά Τίτλους και διακόσια δώδεκα άρθρα,
Αφού συζήτησε και ενέκρινε αναλυτικά κατ’ άρθρον,
Αφού τυπικά και πανηγυρικά επικύρωσε το προταθέν Σύνταγμα, δυνάμει της εντολής και εν ονόματι του Επτανησιακού Έθνους,
ΔΙΑΚΗΡΥΣΣΕΙ
Ότι το Σύνταγμα ολοκληρώθηκε, και αποκλείεται όποιαδήποτε προσθήκη ή αφαίρεση.
Η Γερουσία καλείται να παρουσιάσει το καθιερωμένο Σύνταγμα, δια του Εντεταλμένου της Πολιτείας στην Αγ. Πετρούπολη, που περιβλήθηκε προς το σκοπό αυτό με έκτακτη εξουσιοδότηση, στην ΑΥΤΟΥ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΗ ΜΕΓΑΛΕΙΟΤΗΤΑ, ΤΟΝ ΑΥΓΟΥΣΤΟ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑ πασών των Ρωσιών, με τη παράκληση της αποδοχής και καθιέρωσής του από κοινού με την ΥΨΗΛΗ ΠΥΛΗ, συμφώνως προς τα οριζόμενα στην ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΗ ΣΥΝΘΗΚΗ της 21ης Μαρτίου 1800.
Δημήτριος Πετριτσόπουλος, Πρόεδρος.
Ο Συντάκτης Γραμματέας, Ι.Φ. Τζουλάτης.
*Την ίδια ημέρα,
Η Πράξη επιβεβαιώνεται με ιδιόχειρες υπογραφές των Αντιπροσώπων των Επτά Νήσων, με τη μόνη προσθήκη του ακόλουθου,
Πρόσθετο Άρθρο
(1) Νομιμοποιείται η Νομοθετούσα Αρχή που θα συγκροτηθεί το μήνα Απρίλιο του έτους 1806, προς επίτευξη σοφώτερων ρυθμίσεων, να τροποποιήσει άρθρα που δεν κρίνονται θεμελιώδη κατά την ενυπάρχουσα στο Σύνταγμα ιεράρχηση.[σ100]
Θεμελιώδεις ρυθμίσεις του Συντάγματος θεωρούνται οι αφορώσες:
– Στη σύσταση, τη μορφή, και το θεμέλιο της Πολιτείας, δηλαδή άπαντα κατά γράμμα τα άρθρα του Πρώτου Τίτλου.
– Στη σύσταση, την αρμοδιότητα, και τις διαδικασίες των Συγκλήτων.
– Στη διάκριση με αμοιβαίο έλεγχο και εξισορρόπηση τριών Εξουσιών: Νομοθετικής, Εκτελεστικής, Δικαστικής.
– Στη σύσταση της Τιμητείας, της Γενικής και των τοπικών.
– Στη σύσταση της Προβουλευτικής Αρχής.
– Στις αρμοδιότητες της Προβουλευτικής Αρχής, της Γερουσίας και του Πρίγκιπα, της Νομοθετούσας Αρχής, της Γενικής Τιμητείας, και των τοπικών Πρυτανείων.
– Στη θεσμοθέτηση της Δημόσιας Παιδείας, στοιχειώδους και κεντρικής.
– Στην αποφασιστική αρμοδιότητα και το ασυμβίβαστο τοπικής καταγωγής των διοικούντων ανά Νήσο Πρυτάνεων.
– Στη σύσταση και τις έδρες Ακυρωτικού Δικαστηρίου.
– Στην απαγόρευση ανάδειξης Πρίγκηπα της Γερουσίας και Πρύτανη Κέρκυρας από μία και την αυτή Νήσο.
– Στους κατοχυρωμένους ανά Νήσους αριθμούς μελών της Νομοθετούσας Αρχής και της Γερουσίας.
(2) Η Αναθεώρηση δεν επιτρέπεται να πραγματοποιηθεί χωρίς αιτιολογημένη εισήγηση της Γερουσίας ή της Προβουλευτικής Αρχής, στα αντιστοιχούντα στις αρμοδιότητές τους άρθρα. Ανάλογες εισηγήσεις συνοδεύονται υποχρεωτικά από γνωμοδότηση της Γενικής Τιμητείας.
Για την επικύρωση αναθεώρησης απαιτείται ενισχυμένη πλειοψηφία δύο τρίτων του Νομοθετικού Σώματος.
[σ100] “[…] di quegli articoli di disciplina della costituzione che non sono fondamentali”
Δημήτριος Πετριτσόπουλος, Πρόεδρος – Αγία Μαύρα.
Ιωάννης Βελλιανίτης, Πρόεδρος της Συντακτικής Επιτροπής – Παξοί.
Αντζίολος Χαλικιόπουλος, Εισηγητής της Συντακτικής Επιτροπής – Κέρκυρα.
Χριστόδουλος Ντόρια Προσαλένδης, μέλος της Συντακτικής Επιτροπής – Κέρκυρα.
Μάρκος Χαλικιόπουλος, μέλος της Συντακτικής Επιτροπής – Αγ. Μαύρα.
Νικόλαος Πολίτης, μέλος της Συντακτικής Επιτροπής – Κέρκυρα.
Διονύσιος Μαρτινέγκος, μέλος της Συντακτικής Επιτροπής – Ζάκυνθος.
Διονύσιος Ρώμας, μέλος της Συντακτικής Επιτροπής – Ζάκυνθος.
Ιω. Φραγκίσκος Τζουλάτης, γραμματέας της Συντακτικής Επιτροπής– Κεφαλληνία.
Θεόδωρος Σιγούρος, γραμματέας της Συντακτικής Επιτροπής – Ζάκυνθος.
Αντώνιος Αγραπιδάκης, Πρόεδρος Επιτροπής Επικουριών – Ζάκυνθος.
Στέλιος Δρ. Βλασσόπουλος, Εισηγητής Επιτροπής Επικουριών – Κέρκυρα.
Ιάκωβος δρ. Χαλικιόπουλος Μάντζαρος, Επιτροπή Επικουριών – Κέρκυρα.
Μαρίνος Μεταξάς Αντζολάτος, Επιτροπή Επικουριών – Κεφαλληνία.
Άγγελος Μαρία Τζίλιι, Επιτροπή Επικουριών – Αγ. Μαύρα.
Ιωάννης Κουερίνης, Επιτροπή Επικουριών – Ζάκυνθος.
Αναστάσιος Φλαμπουριάρης, γραμματέας της Επιτροπής Επικουριών – Ζάκυνθος.
Κόζιμο Βαλσαμάκης, γραμματέας της Επιτροπής Επικουριών – Κεφαλληνία.
Νατάλε Δομενεγίνης, Αντιπρόσωπος – Ζάκυνθος.
Στέλιος Κυριάκης, Αντιπρόσωπος – Κέρκυρα.
Βίκτωρ Κεκκάτος, Αντιπρόσωπος – Κέρκυρα.
Ιωάννης Κρασάς, Αντιπρόσωπος – Κεφαλληνία.
Νικόλαος Λογοθέτης, Αντιπρόσωπος – Ζάκυνθος.
Γεράσιμος Καμπίτσης, Αντιπρόσωπος – Κεφαλληνία.
Βίκτωρ Γαγγάδης, Αντιπρόσωπος – Κέρκυρα.
Σπυρίδων Γιαλλινάς, Αντιπρόσωπος – Κέρκυρα.
Ιωάννης Λεονταρίτης, εκ Ζακύνθου. (ελληνιστί)
Ιωάννης Λαζαρέτης, Αντιπρόσωπος – Κύθηρα.
Γεώργιος Στάης, Αντιπρόσωπος – Κύθηρα.
Ιωάννης Βιτάλης, Αντιπρόσωπος – Ζάκυνθος.
Ιωάννης Μαρίνος, Αντιπρόσωπος – Αγ.Μαύρα.
Κό.[μης] Γεράσιμος δε Κλαδάς, Αντιπρόσωπος – Κεφαλληνία.
Νικόλαος Βρεττός, Αντιπρόσωπος – Ιθάκη.
Στέφανος Θεοτόκης, Αντιπρόσωπος – Κέρκυρα.
Τέσσερις Αντιπρόσωποι της Κεφαλληνίας δεν παρέστησαν λόγω κωλύματος από ασθένεια.
Για το Ακριβές Αντίγραφο
Ο Γραμματέας της Συντακτικής Επιτροπής
Ι.Φ. Τζουλάτης
Ο Γενικός Γραμματέας
Κό.[μης] Καποδίστριας
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου