121. Η Αυτοδιοίκηση ανά τις Νήσους απόκειται στο Πρυτανείο και σε
θεματικά Αρχοντεία, τον αριθμό και αρμοδιότητες των οποίων ορίζει ο
νόμος.
122. Τα συλλογικά σώματα των Πρυτανείων ή των Αρχοντείων δεν δύνανται να τροποποιήσουν ή να αναστείλουν την εφαρμογή οποιουδήποτε νόμου ή την εκτέλεση οποιασδήποτε κυβερνητικής απόφασης, ούτε νομιμοποιούνται να παρεμβαίνουν στις δικαστικές υποθέσεις.
123. Η Γερουσία διατηρεί δικαίωμα εξαφάνισης πράξεων των Πρυτανείων και Αρχοντείων που παραβιάζουν τη νομιμότητα, είτε κυβερνητικές πράξεις ή διαταγές, αιτιολογημένα και κατόπιν σχετικής αναφοράς των Υπουργείων. Σε περίπτωση συνεχιζόμενης απείθειας η Γερουσία μπορεί να αναστείλει, πάντοτε αιτιολογημένα, τις εξουσίες οποιουδήποτε Μέλος των τοπικών αρχών, και να το παραπέμψει σε δίκη.
124. Τα Πρυτανεία μπορούν να λάβουν αντίστοιχα πειθαρχικά μέτρα για τα Αρχοντεία ή τα Μέλη τους. Σε τέτοιες περιπτώσεις τα μέτρα καθαίρεσης ή προληπτικής αναστολής των λειτουργιών λαμβάνονται με αιτιολογημένη απόφαση και απόλυτη πλειοψηφία του συλλογικού Πρυτανείου. Ανάλογα μέτρα λογίζονται προσωρινά και δεν νομιμοποιούν τη κίνηση ποινικής διαδικασίας χωρίς έγκριση της Γερουσίας.
125. Η Γερουσία και τα Πρυτανεία δεν νομιμοποιούνται να επιβάλλουν μέτρα καθαίρεσης ή προληπτικής αναστολής των λειτουργιών σε βάρος του τοπικού Κολλεγίου των Τιμητών. Επιβολή ανάλογων μέτρων επιφυλάσσεται αποκλειστικά στη Γενική Τιμητεία, που ενεργεί κατόπιν αιτήματος της Γερουσίας, και αφού ληφθεί υπόψει η απολογία των τοπικών Τιμητών.
126. Τα ανά τις Νήσους Πρυτανεία συγκροτούνται από τον πρώτο τη τάξει, που μόνος προσαγορεύεται «Πρύτανης», και απαραιτήτως δεν είναι γηγενής ή νομίμως διαμένων στη πρυτανευόμενη Νήσο, συν δύο εντόπια μέλη που προσαγορεύονται «Πρυτανικοί».
Απαγορεύεται ο εν Κερκύρα Πρίγκηπας και ο Πρύτανης της Κέρκυρας να κατάγονται από την ίδια Νήσο.
127. Μόνος ο Πρύτανης έχει αποφασιστική αρμοδιότητα. Οι Πρυτανικοί έχουν συμβουλευτική αρμοδιότητα – αλλά οι απόφασεις του Πρύτανη δεν εξοπλίζονται με εκτελεστότητα πριν εκδηλωθεί με εξειδικευμένη αναφορά η συμβουλευτική αρμοδιότητα αμφότερων των προσκείμενων σε αυτόν Πρυτανικών.
Εξαιρούνται από την αναστολή της εκτελεστότητας πράξεις του Πρύτανη σε εκτέλεση κυβερνητικής διαταγής της Γερουσίας, ή διατάγματος δίωξης επί αδικήματος που στρέφεται κατά της δημόσια τάξης και ασφάλειας. Συλληφθέντες με αυτή τη διαδικασία πρέπει να αποδοθούν στον Αστικό Δικαστή εντός δύο ημερών, αλλιώς απαγγέλλεται κατηγορία παράνομης κράτησης.
128. Τα Πρυτανεία συνεδριάζουν τακτικά δύο φορές την εβδομάδα και εκτάκτως κατά τη κρίση του Πρύτανη ή κατ’ αίτηση ενός εκ των Πρυτανικών. Ο Γραμματέας του Πρύτανη παρίσταται και τηρεί Πρακτικά των συνεδριάσεων. Ανά δίμηνο τα Πρακτικά υποβάλλονται στη Γερουσία δια του Υπουργείου Εσωτερικών.
129. Ομόφωνη αντίρρηση των Πρυτανικών αναστέλει την εκτελεστότητα πράξης του Πρύτανη, εφόσον ανήκει στη κατηγορία των εφ’ άπαξ εκδιδόμενων πράξεων. Στη περίπτωση αυτή, ενημερώνεται η Γερουσία, στην οποία μετατίθεται η οριστική αποφασιστική αρμοδιότητα.
Νόμος ορίζει τις εφ’ άπαξ εκδιδόμενες πράξεις της Πρυτανείας.
130. Οι ανά τις Νήσους ένοπλες δυνάμεις τελούν υπό τις άμεσες διαταγές μόνου του Πρύτανη. Ο Πρύτανης διαθέτει τις ένοπλες δυνάμεις ανταποκρινόμενος στις αιτιολογημένες και νόμιμες αιτήσεις των Αρχοντείων και των Δικαστικών Αρχών. Ουδέποτε όμως διαθέτει ένοπλη δύναμη στους τοπικούς Τιμητές.
Ο Πρύτανης δεν νομιμοποιείται να τροποποιήσει τη δύναμη ή τη διάταξη της τοπικής φρουράς, που διαρθρώνεται κατά τα δόγματα της Γερουσίας. Δύναται εντούτοις να υποβάλει σχετική γνώμη στη Γερουσία.
131. Εν ονόματι του Πρύτανη δημοσιεύεται το σύνολο των πράξεων του Πρυτανείου και των Αρχοντείων.
132. Μόνος ο Πρύτανης κυρώνει τη κατάθεση των πιστοποιητικών των εμπορικών ακολούθων, προκειμένου αυτά να αποσταλούν στη Γερουσία για την αναγκαία επικύρωσή τους. Σε κάθε περίπτωση οι εμπορικοί ακόλουθοι δεν νομιμοποιούνται τυπικώς να ασκούν τις λειτουργίες τους χωρίς την επικύρωση της Γερουσίας.
133. Από τον Πρύτανη, κατά τύπους που ορίζονται στη νομοθεσία, εφοδιάζονται οι πλοίαρχοι ή και πλοιοκτήτες των εμπορικών πλοίων με πιστοποιητικά και νηολογήσεις που εκδίδει η Γερουσία.
134. Στο σύνολό τους οι ανά τις Νήσους δημόσιες πράξεις των Αρχών, καθώς επίσης και τα μνημόνια, οι εκθέσεις, και οι αιτήσεις μεμονωμένων πολιτών, είναι απευθυντέα στους Πρυτάνεις.
135. Ο Πρύτανης διατηρεί αδιάκοπη επικοινωνία με τη Γερουσία.
136. Οι Πρυτάνεις δεν νομιμοποιούνται σε αμοιβαίες ανταποκρίσεις επί των γενικών υποθέσεων της Πολιτείας.
137. Στα Πρυτανεία απόκειται:
(1) Η εποπτεία θεμάτων θρησκευτικής λατρείας, ηθών και θεαμάτων, αστυνομικής και υγειονομικής τάξης, εμπορίου και ναυτιλίας, καλών και χειρωνακτικών τεχνών, δημόσιας παιδείας και κοινωφελών σχολών. Ομοίως, θεμάτων επαιτείας, δημοσίων ασύλων, ενεχυροδανειστηρίων και στρατιωτικών νοσοκομείων,[σ77] και γενικώς των αφορώντων στην εσωτερική διοίκηση ανά τις Νήσους, σε εφαρμογή της νομοθεσίας και εκτέλεση των κυβερνητικών αποφάσεων – αλλά και σε τήρηση των εν ισχύει αρχαιότερων Κοινοτικών Νομοθεσιών.[σ78]
(2) Η εποπτεία των Αρχοντείων, εξαιρουμένου του τοπικού Κολλεγίου των Τιμητών.
(3) Η είσπραξη των δημοσίων εσόδων, η απόδοση των αυτοτελών πόρων που προορίζει ο Προϋπολογισμός για τις τοπικές ανάγκες, και η τακτική και ακριβής καταβολή των αναλογούντων στο Εθνικό Θησαυροφυλάκιο.
(4) Η τήρηση των καθηκόντων του Πρύτανη και του Πρυτανείου που αφορούν στο Πολιτικό Μητρώο και τις Συγκλήτους, όπως προσδιορίζονται στα άρθρα 20,23,24,26,31,38 και 41.
[σ77] “[…] mendichi, ospizi civili, ospitali military, monti di pieta”: θέματα «κοινωνικής πρόνοιας» (με σημερινούς όρους).
[σ78] “[…] ed ai regolamenti municipali non abrogati”: τα κατάλοιπα της «κοινοτικής», ανά τις Νήσους, νομοθεσίας του “ancient regime”.
138. Για την επεξεργασία του συνόλου αυτών των θεμάτων, την αποφασιστική αρμοδιότητα επί των οποίων διατηρεί ο Πρύτανης, το Πρυτανείο κατανέμει στα προσκείμενα Μέλη του τη πληροφόρηση επί ενός ή περισσότερων θεμάτων. Η εξειδίκευση και διαλεύκανση των θεμάτων επαφίεται στην αιτιολογημένη εισήγηση του εντεταλμένου Μέλους, που στοιχειοθετείται με συνημμένα έγγραφα.
139. Στα συλλογικά σώματα των ανά τις Νήσους Πρυτανείων και στο ατομικό όργανο του Πρύτανη ειδικότερα, πρόσκειται ένας Γραμματέας. Ο Γραμματέας εκλέγεται από τη Γερουσία, βάσει ψηφοδελτίου με τρεις υποψηφιότητες που αμελλητί υποβάλλει ο Πρύτανης μετά την ανάδειξή του. Ο Γραμματέας δεν επιτρέπεται να είναι γηγενής ή νομίμως διαμένων στη Νήσο όπου διορίζεται.
Ο Γραμματέας ευθύνεται για τις πράξεις που υπογράφει ο Πρύτανης, και δεν είναι εκτελεστές χωρίς την ανθυπογραφή του ιδίου. Αντιτάσσεται επισημειώνοντας τη διαφωνία του κατά την υπογραφή του.
140. Οι ανά τις Νήσους Πρυτάνεις, τα Πρυτανεία και το σύνολο των τοπικών Αρχοντείων και Δικαστηρίων εδρεύουν στις καθιερωμένες πρωτεύουσες των Νήσων.
Στη Κεφαλληνία θεσπίζεται στο Ληξούρι Αρχοντείο της Υγείας που απαρτίζεται από τρία Μέλη και εξομοιώνεται πλήρως με το Αρχοντείο της Υγείας του Αργοστολίου. Αμφότερα, συγκεντρώνονται στο Αργοστόλι, υπό τον Πρύτανη, προκειμένου να συγκροτήσουν το (όπως και στις άλλες Νήσους) το Κολλεγιέτο της Υγείας. Το όργανο αυτό επιφορτίζεται με την έκδοση του συνόλου των εσωτερικών Υγειονομικών Κανονισμών.
Το Κολλεγιέτο της Υγείας διορίζει, διευθύνει και ανακαλεί, στη περίπτωση της Κεφαλληνίας, τις κατά το νόμο Υγειονομικές Αρχές στο Φρούριο της Άσσου, και σε κάθε άλλο μέρος της Νήσου.
Η τριμερής υποδιαίρεση της Κεφαλληνίας[σ79] εφαρμόζεται και κατά το διορισμό Αρχών Επισιτισμού, όπως ορίζει ειδικότερα η νομοθεσία.
[σ79] Βλέπε και παραπάνω: σ36 στο άρθρο 39.
141. Στις Τοπικές Τιμητείες που απαρτίζονται από τα ανά τις Νήσους Τιμητειακά Κολλέγια και τους προσκείμενους Γραμματείς απόκεινται τα καθήκονται που τους ανατίθενται κατά τα άρθρα 16, 23, 28, 29, 31, 41 και 42 και η εποπτεία των ηθών, της δημόσιας τάξης και ασφάλειας, και της διαγωγής του Πρυτανείου και των Δικαστών.
Σε ό,τι αφορά στο Πρυτανείο, και εφόσον οι πράξεις του νεωτερίζουν ή παραβιάζουν τη νομιμότητα, διαμαρτύρονται ενώπιον του ιδίου, και εάν η κατάχρηση εξακολουθεί, διαβιβάζουν τη καταγγελία στη Γενική Τιμητεία.
Σε ό,τι αφορά στους Δικαστές, σε περίπτωση ολιγωρίας στην έκδοση των αποφάσεων, διαφθοράς, ή εκβιασμού κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, οι Τοπικές Τιμητείες καταγγέλλουν τους υπόπτους στο Πρυτανείο με αιτιολογημένο ερώτημα παύσης τους.
Το μέτρο αυτό λογίζεται προσωρινό και καθίσταται αμετάκλητο μόνο μετά τη παραπομπή των κατηγορουμένων από το Ακυρωτικό Δικαστήριο, που ακούει τις απολογίες τους, στα αρμόδια δικαστήρια της ίδιας ή άλλης Νήσου.
142. Οι Τοπικές Τιμητείες συγκροτούν τα ανά Νήσο Κολλέγια των Ενόρκων, όπως νόμος ορίζει.
ΤΙΤΛΟΣ 6. – Δικαστική Εξουσία
143. Η απονομή δικαιοσύνης απόκειται αποκλειστικά στους νομιμοποιούμενους να ασκούν τη δημόσια εξουσία του δικάζειν κατά τη φύση των αρμοδιοτήτων τους.[σ80] Από την ισχύ αυτής της γενικής αρχής, δεν εξαιρούνται περιπτώσεις δημοσιονομικών προσόδων απαιτητών από μεσάζοντες ιδιώτες.[σ81]
[σ80] “Non puo rendere giustizia se non chi e autorizzato dalia natura delle atribuzioni che legalmente esercita.” Πανηγυρική διατύπωση που εξειδικεύεται και από το επόμενο εδάφιο του άρθρου.
[σ81] “[…] pur soggete le azioni civili del Fisco al paro dei Privati”: περιπτώσεις εκμίσθωσης των Δημοσίων (γαιο)προσόδων σε ιδιώτες μισθωτές, οι οποίοι ενδέχεται να ασκήσουν αυθαίρετη βία κατά των οφειλετών «εν ονόματι του Κράτους».
144. Η Δικαστική εξουσία δεν δικαιούται να υποκαθίσταται στις λειτουργίες της Νομοθετικής. Δεν επιτρέπεται, επομένως, η οποιαδήποτε εκ μέρους της νομιμοποίηση εκτελεστικών πράξεων ή κανονισμών, ή η αναστολή εκτέλεσης της νομοθεσίας, ή η αλλοίωση του γράμματος του Νόμου με οίκοθεν ερμηνεία.
145. Η Δικαστική εξουσία έχει καθήκον να επισημαίνει «υπέρ του Νόμου»[σ82] τα αμφισβητήσιμα, ανακριβή ή και αντιφατικά σημεία της νομοθεσίας. Ομοίως, οφείλει να παρατηρεί ενδεχόμενα αρνητικά αποτελέσματα από την εφαρμογή του κείμενου Αστικού ή Ποινικού Νόμου.
Σε ανάλογες περιπτώσεις η Δικαστική εξουσία υποβάλει τη γνώμη της στη Προβουλευτική Αρχή, που τη λαμβάνει υπόψει κατά την άσκηση των νομοπαρασκευαστικών της αρμοδιοτήτων.
[σ82] Η αρμοδιότητα αυτή είναι εσωστρεφής: δεν παράγει άμεσα αποτελέσματα για τους διοικούμενους.
146. Οι συνεδριάσεις των Δικαστηρίων είναι δημόσιες, εξαιρουμένων ειδικών περιπτώσεων κατά τις οποίες η Δικαστική αρχή απαγορεύει τη δημοσιότητα για λόγους ευπρέπειας.
Η διαδικασία λήψης απόφασης είναι μυστική. Οι Δικαστές διακηρύσσουν δημοσίως τις ετυμηγορίες και το σκεπτικό στο οποίο θεμελιώνονται. Η δημόσια αιτιολόγηση της απόφασης επεκτείνεται στην αναφορά του συγκεκριμένου χωρίου του νόμου, μετά την ολοκλήρωση του Αστικού Κώδικα. Έως τότε οι δικαστικές αποφάσεις θεμελιώνονται σε νόμο εν ισχύι, ή στη κοινή λογική.
147. Ουδείς στερείται του φυσικού Δικαστού,[σ83] βάσει της νόμιμης δικαιοδοσίας.
[σ83] “Nessuno puo essere distratto dal Tribunale che per legge gli e competente.” Αλλοιώνει το περιεχόμενο της ρύθμισης (ατομικό δικαίωμα) η μετάφραση του 2008: «Κανένας δεν μπορεί να διαφύγει[sic] από τη Δικαστική Αρχή…».
148. Ανεμπόδιστα ασκείται το δικαίωμα των αντιδίκων στη διαιτησία, κατόπιν ελεύθεσης αμοιβαίας εξουσιοδότησης. Ανάλογες διαιτητικές αποφάσεις ισχύουν χωρίς δυνατότητα άσκησης έφεσης ή αναίρεσης, εξαιρουμένων των περιπτώσεων ρητής προηγούμενης επιφύλαξης των μερών.
149. Νόμος ορίζει τους ανά τις Νήσους αριθμούς των «Κοινοτικών Κριτών»,[σ84] που αντιστοιχούν σε πόλεις, μπόργους και χωριά.[σ85] Οι Κοινοτικοί Κριτές εκλέγονται από το Πρυτανείο από ψηφοδέλτια με δύο υποψηφιότητες που υποβάλλουν οι κοινότητες χωριών[σ86] ή οι μπόργοι, κατά το νόμο. Οι Κοινοτικοί Κριτές των πόλεων εκλέγονται από το Πρυτανείο από ψηφοδέλτιο με δύο υποψηφιότητες που υποβάλλει ο Πρόεδρος του Κολλεγίου των Ενόρκων. Το Πρυτανείο αντικαθιστά τους Κοινοτικούς Κριτές κατά τη κρίση του.
[σ84] “Inspettori Comunali”, με σημερινή ορολογία Ειρηνοδίκες. Αποδίδονται ως «Επίσκοποι Κοινότητος» το 1804, και ως «Κοινοτικοί Επιθεωρητές» το 2008.
[σ85] “[…] in ciascuna citta, borgo o villaggio”.
[σ86] “dai comuni”: εδώ διαφαίνεται η ετυμολογία του τίτλου “Inspettore Comunale”.
150. Νόμος ορίζει τους ανά τις Νήσους αριθμούς των «Αστικών Δικαστών»,[σ87] την αρμοδιότητά τους σε αντιδιαστολή με εκείνη των Κοινοτικών Κριτών, και το νόμιμο τρόπο άσκησής της.
122. Τα συλλογικά σώματα των Πρυτανείων ή των Αρχοντείων δεν δύνανται να τροποποιήσουν ή να αναστείλουν την εφαρμογή οποιουδήποτε νόμου ή την εκτέλεση οποιασδήποτε κυβερνητικής απόφασης, ούτε νομιμοποιούνται να παρεμβαίνουν στις δικαστικές υποθέσεις.
123. Η Γερουσία διατηρεί δικαίωμα εξαφάνισης πράξεων των Πρυτανείων και Αρχοντείων που παραβιάζουν τη νομιμότητα, είτε κυβερνητικές πράξεις ή διαταγές, αιτιολογημένα και κατόπιν σχετικής αναφοράς των Υπουργείων. Σε περίπτωση συνεχιζόμενης απείθειας η Γερουσία μπορεί να αναστείλει, πάντοτε αιτιολογημένα, τις εξουσίες οποιουδήποτε Μέλος των τοπικών αρχών, και να το παραπέμψει σε δίκη.
124. Τα Πρυτανεία μπορούν να λάβουν αντίστοιχα πειθαρχικά μέτρα για τα Αρχοντεία ή τα Μέλη τους. Σε τέτοιες περιπτώσεις τα μέτρα καθαίρεσης ή προληπτικής αναστολής των λειτουργιών λαμβάνονται με αιτιολογημένη απόφαση και απόλυτη πλειοψηφία του συλλογικού Πρυτανείου. Ανάλογα μέτρα λογίζονται προσωρινά και δεν νομιμοποιούν τη κίνηση ποινικής διαδικασίας χωρίς έγκριση της Γερουσίας.
125. Η Γερουσία και τα Πρυτανεία δεν νομιμοποιούνται να επιβάλλουν μέτρα καθαίρεσης ή προληπτικής αναστολής των λειτουργιών σε βάρος του τοπικού Κολλεγίου των Τιμητών. Επιβολή ανάλογων μέτρων επιφυλάσσεται αποκλειστικά στη Γενική Τιμητεία, που ενεργεί κατόπιν αιτήματος της Γερουσίας, και αφού ληφθεί υπόψει η απολογία των τοπικών Τιμητών.
126. Τα ανά τις Νήσους Πρυτανεία συγκροτούνται από τον πρώτο τη τάξει, που μόνος προσαγορεύεται «Πρύτανης», και απαραιτήτως δεν είναι γηγενής ή νομίμως διαμένων στη πρυτανευόμενη Νήσο, συν δύο εντόπια μέλη που προσαγορεύονται «Πρυτανικοί».
Απαγορεύεται ο εν Κερκύρα Πρίγκηπας και ο Πρύτανης της Κέρκυρας να κατάγονται από την ίδια Νήσο.
127. Μόνος ο Πρύτανης έχει αποφασιστική αρμοδιότητα. Οι Πρυτανικοί έχουν συμβουλευτική αρμοδιότητα – αλλά οι απόφασεις του Πρύτανη δεν εξοπλίζονται με εκτελεστότητα πριν εκδηλωθεί με εξειδικευμένη αναφορά η συμβουλευτική αρμοδιότητα αμφότερων των προσκείμενων σε αυτόν Πρυτανικών.
Εξαιρούνται από την αναστολή της εκτελεστότητας πράξεις του Πρύτανη σε εκτέλεση κυβερνητικής διαταγής της Γερουσίας, ή διατάγματος δίωξης επί αδικήματος που στρέφεται κατά της δημόσια τάξης και ασφάλειας. Συλληφθέντες με αυτή τη διαδικασία πρέπει να αποδοθούν στον Αστικό Δικαστή εντός δύο ημερών, αλλιώς απαγγέλλεται κατηγορία παράνομης κράτησης.
128. Τα Πρυτανεία συνεδριάζουν τακτικά δύο φορές την εβδομάδα και εκτάκτως κατά τη κρίση του Πρύτανη ή κατ’ αίτηση ενός εκ των Πρυτανικών. Ο Γραμματέας του Πρύτανη παρίσταται και τηρεί Πρακτικά των συνεδριάσεων. Ανά δίμηνο τα Πρακτικά υποβάλλονται στη Γερουσία δια του Υπουργείου Εσωτερικών.
129. Ομόφωνη αντίρρηση των Πρυτανικών αναστέλει την εκτελεστότητα πράξης του Πρύτανη, εφόσον ανήκει στη κατηγορία των εφ’ άπαξ εκδιδόμενων πράξεων. Στη περίπτωση αυτή, ενημερώνεται η Γερουσία, στην οποία μετατίθεται η οριστική αποφασιστική αρμοδιότητα.
Νόμος ορίζει τις εφ’ άπαξ εκδιδόμενες πράξεις της Πρυτανείας.
130. Οι ανά τις Νήσους ένοπλες δυνάμεις τελούν υπό τις άμεσες διαταγές μόνου του Πρύτανη. Ο Πρύτανης διαθέτει τις ένοπλες δυνάμεις ανταποκρινόμενος στις αιτιολογημένες και νόμιμες αιτήσεις των Αρχοντείων και των Δικαστικών Αρχών. Ουδέποτε όμως διαθέτει ένοπλη δύναμη στους τοπικούς Τιμητές.
Ο Πρύτανης δεν νομιμοποιείται να τροποποιήσει τη δύναμη ή τη διάταξη της τοπικής φρουράς, που διαρθρώνεται κατά τα δόγματα της Γερουσίας. Δύναται εντούτοις να υποβάλει σχετική γνώμη στη Γερουσία.
131. Εν ονόματι του Πρύτανη δημοσιεύεται το σύνολο των πράξεων του Πρυτανείου και των Αρχοντείων.
132. Μόνος ο Πρύτανης κυρώνει τη κατάθεση των πιστοποιητικών των εμπορικών ακολούθων, προκειμένου αυτά να αποσταλούν στη Γερουσία για την αναγκαία επικύρωσή τους. Σε κάθε περίπτωση οι εμπορικοί ακόλουθοι δεν νομιμοποιούνται τυπικώς να ασκούν τις λειτουργίες τους χωρίς την επικύρωση της Γερουσίας.
133. Από τον Πρύτανη, κατά τύπους που ορίζονται στη νομοθεσία, εφοδιάζονται οι πλοίαρχοι ή και πλοιοκτήτες των εμπορικών πλοίων με πιστοποιητικά και νηολογήσεις που εκδίδει η Γερουσία.
134. Στο σύνολό τους οι ανά τις Νήσους δημόσιες πράξεις των Αρχών, καθώς επίσης και τα μνημόνια, οι εκθέσεις, και οι αιτήσεις μεμονωμένων πολιτών, είναι απευθυντέα στους Πρυτάνεις.
135. Ο Πρύτανης διατηρεί αδιάκοπη επικοινωνία με τη Γερουσία.
136. Οι Πρυτάνεις δεν νομιμοποιούνται σε αμοιβαίες ανταποκρίσεις επί των γενικών υποθέσεων της Πολιτείας.
137. Στα Πρυτανεία απόκειται:
(1) Η εποπτεία θεμάτων θρησκευτικής λατρείας, ηθών και θεαμάτων, αστυνομικής και υγειονομικής τάξης, εμπορίου και ναυτιλίας, καλών και χειρωνακτικών τεχνών, δημόσιας παιδείας και κοινωφελών σχολών. Ομοίως, θεμάτων επαιτείας, δημοσίων ασύλων, ενεχυροδανειστηρίων και στρατιωτικών νοσοκομείων,[σ77] και γενικώς των αφορώντων στην εσωτερική διοίκηση ανά τις Νήσους, σε εφαρμογή της νομοθεσίας και εκτέλεση των κυβερνητικών αποφάσεων – αλλά και σε τήρηση των εν ισχύει αρχαιότερων Κοινοτικών Νομοθεσιών.[σ78]
(2) Η εποπτεία των Αρχοντείων, εξαιρουμένου του τοπικού Κολλεγίου των Τιμητών.
(3) Η είσπραξη των δημοσίων εσόδων, η απόδοση των αυτοτελών πόρων που προορίζει ο Προϋπολογισμός για τις τοπικές ανάγκες, και η τακτική και ακριβής καταβολή των αναλογούντων στο Εθνικό Θησαυροφυλάκιο.
(4) Η τήρηση των καθηκόντων του Πρύτανη και του Πρυτανείου που αφορούν στο Πολιτικό Μητρώο και τις Συγκλήτους, όπως προσδιορίζονται στα άρθρα 20,23,24,26,31,38 και 41.
[σ77] “[…] mendichi, ospizi civili, ospitali military, monti di pieta”: θέματα «κοινωνικής πρόνοιας» (με σημερινούς όρους).
[σ78] “[…] ed ai regolamenti municipali non abrogati”: τα κατάλοιπα της «κοινοτικής», ανά τις Νήσους, νομοθεσίας του “ancient regime”.
138. Για την επεξεργασία του συνόλου αυτών των θεμάτων, την αποφασιστική αρμοδιότητα επί των οποίων διατηρεί ο Πρύτανης, το Πρυτανείο κατανέμει στα προσκείμενα Μέλη του τη πληροφόρηση επί ενός ή περισσότερων θεμάτων. Η εξειδίκευση και διαλεύκανση των θεμάτων επαφίεται στην αιτιολογημένη εισήγηση του εντεταλμένου Μέλους, που στοιχειοθετείται με συνημμένα έγγραφα.
139. Στα συλλογικά σώματα των ανά τις Νήσους Πρυτανείων και στο ατομικό όργανο του Πρύτανη ειδικότερα, πρόσκειται ένας Γραμματέας. Ο Γραμματέας εκλέγεται από τη Γερουσία, βάσει ψηφοδελτίου με τρεις υποψηφιότητες που αμελλητί υποβάλλει ο Πρύτανης μετά την ανάδειξή του. Ο Γραμματέας δεν επιτρέπεται να είναι γηγενής ή νομίμως διαμένων στη Νήσο όπου διορίζεται.
Ο Γραμματέας ευθύνεται για τις πράξεις που υπογράφει ο Πρύτανης, και δεν είναι εκτελεστές χωρίς την ανθυπογραφή του ιδίου. Αντιτάσσεται επισημειώνοντας τη διαφωνία του κατά την υπογραφή του.
140. Οι ανά τις Νήσους Πρυτάνεις, τα Πρυτανεία και το σύνολο των τοπικών Αρχοντείων και Δικαστηρίων εδρεύουν στις καθιερωμένες πρωτεύουσες των Νήσων.
Στη Κεφαλληνία θεσπίζεται στο Ληξούρι Αρχοντείο της Υγείας που απαρτίζεται από τρία Μέλη και εξομοιώνεται πλήρως με το Αρχοντείο της Υγείας του Αργοστολίου. Αμφότερα, συγκεντρώνονται στο Αργοστόλι, υπό τον Πρύτανη, προκειμένου να συγκροτήσουν το (όπως και στις άλλες Νήσους) το Κολλεγιέτο της Υγείας. Το όργανο αυτό επιφορτίζεται με την έκδοση του συνόλου των εσωτερικών Υγειονομικών Κανονισμών.
Το Κολλεγιέτο της Υγείας διορίζει, διευθύνει και ανακαλεί, στη περίπτωση της Κεφαλληνίας, τις κατά το νόμο Υγειονομικές Αρχές στο Φρούριο της Άσσου, και σε κάθε άλλο μέρος της Νήσου.
Η τριμερής υποδιαίρεση της Κεφαλληνίας[σ79] εφαρμόζεται και κατά το διορισμό Αρχών Επισιτισμού, όπως ορίζει ειδικότερα η νομοθεσία.
[σ79] Βλέπε και παραπάνω: σ36 στο άρθρο 39.
141. Στις Τοπικές Τιμητείες που απαρτίζονται από τα ανά τις Νήσους Τιμητειακά Κολλέγια και τους προσκείμενους Γραμματείς απόκεινται τα καθήκονται που τους ανατίθενται κατά τα άρθρα 16, 23, 28, 29, 31, 41 και 42 και η εποπτεία των ηθών, της δημόσιας τάξης και ασφάλειας, και της διαγωγής του Πρυτανείου και των Δικαστών.
Σε ό,τι αφορά στο Πρυτανείο, και εφόσον οι πράξεις του νεωτερίζουν ή παραβιάζουν τη νομιμότητα, διαμαρτύρονται ενώπιον του ιδίου, και εάν η κατάχρηση εξακολουθεί, διαβιβάζουν τη καταγγελία στη Γενική Τιμητεία.
Σε ό,τι αφορά στους Δικαστές, σε περίπτωση ολιγωρίας στην έκδοση των αποφάσεων, διαφθοράς, ή εκβιασμού κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, οι Τοπικές Τιμητείες καταγγέλλουν τους υπόπτους στο Πρυτανείο με αιτιολογημένο ερώτημα παύσης τους.
Το μέτρο αυτό λογίζεται προσωρινό και καθίσταται αμετάκλητο μόνο μετά τη παραπομπή των κατηγορουμένων από το Ακυρωτικό Δικαστήριο, που ακούει τις απολογίες τους, στα αρμόδια δικαστήρια της ίδιας ή άλλης Νήσου.
142. Οι Τοπικές Τιμητείες συγκροτούν τα ανά Νήσο Κολλέγια των Ενόρκων, όπως νόμος ορίζει.
ΤΙΤΛΟΣ 6. – Δικαστική Εξουσία
143. Η απονομή δικαιοσύνης απόκειται αποκλειστικά στους νομιμοποιούμενους να ασκούν τη δημόσια εξουσία του δικάζειν κατά τη φύση των αρμοδιοτήτων τους.[σ80] Από την ισχύ αυτής της γενικής αρχής, δεν εξαιρούνται περιπτώσεις δημοσιονομικών προσόδων απαιτητών από μεσάζοντες ιδιώτες.[σ81]
[σ80] “Non puo rendere giustizia se non chi e autorizzato dalia natura delle atribuzioni che legalmente esercita.” Πανηγυρική διατύπωση που εξειδικεύεται και από το επόμενο εδάφιο του άρθρου.
[σ81] “[…] pur soggete le azioni civili del Fisco al paro dei Privati”: περιπτώσεις εκμίσθωσης των Δημοσίων (γαιο)προσόδων σε ιδιώτες μισθωτές, οι οποίοι ενδέχεται να ασκήσουν αυθαίρετη βία κατά των οφειλετών «εν ονόματι του Κράτους».
144. Η Δικαστική εξουσία δεν δικαιούται να υποκαθίσταται στις λειτουργίες της Νομοθετικής. Δεν επιτρέπεται, επομένως, η οποιαδήποτε εκ μέρους της νομιμοποίηση εκτελεστικών πράξεων ή κανονισμών, ή η αναστολή εκτέλεσης της νομοθεσίας, ή η αλλοίωση του γράμματος του Νόμου με οίκοθεν ερμηνεία.
145. Η Δικαστική εξουσία έχει καθήκον να επισημαίνει «υπέρ του Νόμου»[σ82] τα αμφισβητήσιμα, ανακριβή ή και αντιφατικά σημεία της νομοθεσίας. Ομοίως, οφείλει να παρατηρεί ενδεχόμενα αρνητικά αποτελέσματα από την εφαρμογή του κείμενου Αστικού ή Ποινικού Νόμου.
Σε ανάλογες περιπτώσεις η Δικαστική εξουσία υποβάλει τη γνώμη της στη Προβουλευτική Αρχή, που τη λαμβάνει υπόψει κατά την άσκηση των νομοπαρασκευαστικών της αρμοδιοτήτων.
[σ82] Η αρμοδιότητα αυτή είναι εσωστρεφής: δεν παράγει άμεσα αποτελέσματα για τους διοικούμενους.
146. Οι συνεδριάσεις των Δικαστηρίων είναι δημόσιες, εξαιρουμένων ειδικών περιπτώσεων κατά τις οποίες η Δικαστική αρχή απαγορεύει τη δημοσιότητα για λόγους ευπρέπειας.
Η διαδικασία λήψης απόφασης είναι μυστική. Οι Δικαστές διακηρύσσουν δημοσίως τις ετυμηγορίες και το σκεπτικό στο οποίο θεμελιώνονται. Η δημόσια αιτιολόγηση της απόφασης επεκτείνεται στην αναφορά του συγκεκριμένου χωρίου του νόμου, μετά την ολοκλήρωση του Αστικού Κώδικα. Έως τότε οι δικαστικές αποφάσεις θεμελιώνονται σε νόμο εν ισχύι, ή στη κοινή λογική.
147. Ουδείς στερείται του φυσικού Δικαστού,[σ83] βάσει της νόμιμης δικαιοδοσίας.
[σ83] “Nessuno puo essere distratto dal Tribunale che per legge gli e competente.” Αλλοιώνει το περιεχόμενο της ρύθμισης (ατομικό δικαίωμα) η μετάφραση του 2008: «Κανένας δεν μπορεί να διαφύγει[sic] από τη Δικαστική Αρχή…».
148. Ανεμπόδιστα ασκείται το δικαίωμα των αντιδίκων στη διαιτησία, κατόπιν ελεύθεσης αμοιβαίας εξουσιοδότησης. Ανάλογες διαιτητικές αποφάσεις ισχύουν χωρίς δυνατότητα άσκησης έφεσης ή αναίρεσης, εξαιρουμένων των περιπτώσεων ρητής προηγούμενης επιφύλαξης των μερών.
149. Νόμος ορίζει τους ανά τις Νήσους αριθμούς των «Κοινοτικών Κριτών»,[σ84] που αντιστοιχούν σε πόλεις, μπόργους και χωριά.[σ85] Οι Κοινοτικοί Κριτές εκλέγονται από το Πρυτανείο από ψηφοδέλτια με δύο υποψηφιότητες που υποβάλλουν οι κοινότητες χωριών[σ86] ή οι μπόργοι, κατά το νόμο. Οι Κοινοτικοί Κριτές των πόλεων εκλέγονται από το Πρυτανείο από ψηφοδέλτιο με δύο υποψηφιότητες που υποβάλλει ο Πρόεδρος του Κολλεγίου των Ενόρκων. Το Πρυτανείο αντικαθιστά τους Κοινοτικούς Κριτές κατά τη κρίση του.
[σ84] “Inspettori Comunali”, με σημερινή ορολογία Ειρηνοδίκες. Αποδίδονται ως «Επίσκοποι Κοινότητος» το 1804, και ως «Κοινοτικοί Επιθεωρητές» το 2008.
[σ85] “[…] in ciascuna citta, borgo o villaggio”.
[σ86] “dai comuni”: εδώ διαφαίνεται η ετυμολογία του τίτλου “Inspettore Comunale”.
150. Νόμος ορίζει τους ανά τις Νήσους αριθμούς των «Αστικών Δικαστών»,[σ87] την αρμοδιότητά τους σε αντιδιαστολή με εκείνη των Κοινοτικών Κριτών, και το νόμιμο τρόπο άσκησής της.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου