Το επιβατηγό ατμόπλοιο «Χειμάρρα» ναυπηγήθηκε το 1905 στη Γερμανία με την ονομασία «Χέρτα». Το καλοκαίρι του 1946 παραχωρήθηκε στην Ελλάδα και στις 9 Σεπτέμβρη 1946, μετά από σύντομες επισκευές στον Πειραιά, μετονομάστηκε και άρχισε να χρησιμοποιείται ως επιβατικό.
Το «Χειμάρρα» αναχώρησε το Σάββατο 18 Ιανουαρίου 1947, ανήμερα του Αγίου Αθανασίου, στις 08:30 για το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Βόλος – Χαλκίδα – Πειραιάς. Έπλεε στον Νοτιο Ευβοικό, περνώντας από το νησί Χαρακωτό, ένα ξερονήσι μεταξύ Αγίας Μαρίνας και Νέων Στύρων, μεταφέροντας 544 επιβάτες και έχοντας πλήρωμα 86 ατόμων, σύνολο 630 επιβαίνοντες. Ανάμεσα στους επιβάτες βρίσκονταν αρκετά γυναικόπαιδα και 39 πολιτικοί κρατούμενοι, δηλαδή κουμμουνιστές που μεταφέρονταν στους τόπους εξορίας τους.
Η τραγωδία συνέβη στις 04:10 το πρωί της Κυριακής, 1.5 μίλι από τη νησίδα Καβαλλιανή, όταν, λόγω της πυκνής ομίχλης, το πλοίο προσέκρουσε στο σύμπλεγμα βραχονησίδων Βερδούγια ανοιχτά των Νέων Στύρων και βυθίστηκε σε απόσταση ενός μιλίου από την Αγία Μαρίνα. Αυτή είναι η επικρατέστερη εκδοχή του ναυαγίου, καθώς υπάρχουν κι άλλες απόψεις, όπως ότι προσέκρουσε σε νάρκη. Ο πανικός που επικράτησε σε συνδυασμό με το φοβερό κρύο και τα ισχυρά θαλάσσια ρεύματα είχαν ως αποτέλεσμα να χαθούν άδικα 383 ανθρώπινες ψυχές. (Με βάση τις μαρτυρίες όσων επέζησαν από το ναυάγιο, ο αριθμός των επιβαινόντων στο καράβι ήταν πολύ μεγαλύτερος από τον επίσημο αριθμό που δηλώθηκε. Όπως αναφέρεται, ο αριθμός των κρατουμένων πρέπει να ανερχόταν στους τριακόσιους και όχι τριάντα εννέα και ο αριθμός των χωροφυλάκων στους διακόσιους και όχι τριάντα.)
ο πιο τραγικό από όλα είναι, όπως δήλωσαν ορισμένοι επιζήσαντες, ότι οι χωροφύλακες εξακολουθούσαν να έχουν δεμένα με χειροπέδες τα χέρια των πολιτικών κρατουμένων για να αποτρέψουν πιθανή δραπέτευσή τους, ενώ έπρεπε να τους τα έχουν λύσει. Έτσι, μόνο δέκα εξ αυτών σώθηκαν καθώς οι υπόλοιποι είκοσι εννέα βρήκαν φριχτό θάνατο, ανήμποροι να κάνουν οτιδήποτε για να σωθούν. Μαρτυρίες επίσης αναφέρουν πως οι χωροφύλακες μπήκαν πρώτοι στις σωστικές λέμβους, αφήνοντας στο μισοβυθισμένο πλοίο γυναίκες και παιδιά. Το ελληνικό κράτος εισέπραξε 70.000 λίρες Αγγλίας από την ασφάλεια για την απώλεια του πλοίου ενώ οι οικογένεις των θυμάτων δεν αποζημιώθηκαν ποτέ! Όσοι δε πολιτικοί κρατούμενοι σώθηκαν, οδηγήθηκαν εν τέλει στην εξορία. Το 1999, πραγματοποιήθηκαν έρευνες στο σημείο του ναυαγίου σε βάθος 35 μέτρων με επικεφαλής τον δύτη Κώστα Θωκταρίδη. Το πλοίο υπέστη πλήρη καταστροφή στον βυθό απο εκρηκτικά που τοποθετήθηκαν εκείνη την εποχή.Ωστόσο, ανασύρθηκαν προσωπικά είδη των επιβατών, εφημερίδες της εποχής, ξίφη και όπλα. Το ναυάγιο έχει μείνει στην ιστορία ως «ο Τιτανικός της Ελληνικής Ακτοπλοΐας». Για να τιμηθεί δεόντως, τα ανασυρθέντα αντικείμενα εκτέθηκαν μαζί με εκείνα από το ναυάγιο του Τιτανικού στις αρχές του 2006 στο Ζάππειο. Η ομάδα του MyNeaStyra.gr
Πηγές: Έθνος Εφοπλιστής Ριζοσπάστης http://www.sansimera.gr http://tatshs.wordpress.com http://averoph.wordpress.com
Το «Χειμάρρα» αναχώρησε το Σάββατο 18 Ιανουαρίου 1947, ανήμερα του Αγίου Αθανασίου, στις 08:30 για το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Βόλος – Χαλκίδα – Πειραιάς. Έπλεε στον Νοτιο Ευβοικό, περνώντας από το νησί Χαρακωτό, ένα ξερονήσι μεταξύ Αγίας Μαρίνας και Νέων Στύρων, μεταφέροντας 544 επιβάτες και έχοντας πλήρωμα 86 ατόμων, σύνολο 630 επιβαίνοντες. Ανάμεσα στους επιβάτες βρίσκονταν αρκετά γυναικόπαιδα και 39 πολιτικοί κρατούμενοι, δηλαδή κουμμουνιστές που μεταφέρονταν στους τόπους εξορίας τους.
Η τραγωδία συνέβη στις 04:10 το πρωί της Κυριακής, 1.5 μίλι από τη νησίδα Καβαλλιανή, όταν, λόγω της πυκνής ομίχλης, το πλοίο προσέκρουσε στο σύμπλεγμα βραχονησίδων Βερδούγια ανοιχτά των Νέων Στύρων και βυθίστηκε σε απόσταση ενός μιλίου από την Αγία Μαρίνα. Αυτή είναι η επικρατέστερη εκδοχή του ναυαγίου, καθώς υπάρχουν κι άλλες απόψεις, όπως ότι προσέκρουσε σε νάρκη. Ο πανικός που επικράτησε σε συνδυασμό με το φοβερό κρύο και τα ισχυρά θαλάσσια ρεύματα είχαν ως αποτέλεσμα να χαθούν άδικα 383 ανθρώπινες ψυχές. (Με βάση τις μαρτυρίες όσων επέζησαν από το ναυάγιο, ο αριθμός των επιβαινόντων στο καράβι ήταν πολύ μεγαλύτερος από τον επίσημο αριθμό που δηλώθηκε. Όπως αναφέρεται, ο αριθμός των κρατουμένων πρέπει να ανερχόταν στους τριακόσιους και όχι τριάντα εννέα και ο αριθμός των χωροφυλάκων στους διακόσιους και όχι τριάντα.)
ο πιο τραγικό από όλα είναι, όπως δήλωσαν ορισμένοι επιζήσαντες, ότι οι χωροφύλακες εξακολουθούσαν να έχουν δεμένα με χειροπέδες τα χέρια των πολιτικών κρατουμένων για να αποτρέψουν πιθανή δραπέτευσή τους, ενώ έπρεπε να τους τα έχουν λύσει. Έτσι, μόνο δέκα εξ αυτών σώθηκαν καθώς οι υπόλοιποι είκοσι εννέα βρήκαν φριχτό θάνατο, ανήμποροι να κάνουν οτιδήποτε για να σωθούν. Μαρτυρίες επίσης αναφέρουν πως οι χωροφύλακες μπήκαν πρώτοι στις σωστικές λέμβους, αφήνοντας στο μισοβυθισμένο πλοίο γυναίκες και παιδιά. Το ελληνικό κράτος εισέπραξε 70.000 λίρες Αγγλίας από την ασφάλεια για την απώλεια του πλοίου ενώ οι οικογένεις των θυμάτων δεν αποζημιώθηκαν ποτέ! Όσοι δε πολιτικοί κρατούμενοι σώθηκαν, οδηγήθηκαν εν τέλει στην εξορία. Το 1999, πραγματοποιήθηκαν έρευνες στο σημείο του ναυαγίου σε βάθος 35 μέτρων με επικεφαλής τον δύτη Κώστα Θωκταρίδη. Το πλοίο υπέστη πλήρη καταστροφή στον βυθό απο εκρηκτικά που τοποθετήθηκαν εκείνη την εποχή.Ωστόσο, ανασύρθηκαν προσωπικά είδη των επιβατών, εφημερίδες της εποχής, ξίφη και όπλα. Το ναυάγιο έχει μείνει στην ιστορία ως «ο Τιτανικός της Ελληνικής Ακτοπλοΐας». Για να τιμηθεί δεόντως, τα ανασυρθέντα αντικείμενα εκτέθηκαν μαζί με εκείνα από το ναυάγιο του Τιτανικού στις αρχές του 2006 στο Ζάππειο. Η ομάδα του MyNeaStyra.gr
Πηγές: Έθνος Εφοπλιστής Ριζοσπάστης http://www.sansimera.gr http://tatshs.wordpress.com http://averoph.wordpress.com