Αντιδράσεις σε Δήμους που διαχειρίζονται παραλίες έχει προκαλέσει προεδρικό διάταγμα που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ στις 4/4/2018 (στο παρά 5’ δηλαδή του καλοκαιριού) και υποχρεώνει τις δημοτικές Αρχές, πέραν από να προσλάβουν περισσότερους ναυαγοσώστες να αγοράσουν και ναυαγοσωστικά σκάφη (!) “ειδικών προδιαγραφών” καταλλήλως εξοπλισμένα και επανδρωμένα.
Αν και το αίτημα του αρμόδιου Υπουργείου φαντάζει… μελετημένο, πρακτικά είναι αδύνατον να εφαρμοστεί, αφού για να πραγματοποιηθεί η αγορά των συγκεκριμένων «ειδικών σκαφών» απαιτείται, πέρα από το κόστος της δαπάνης και ανοιχτός διαγωνισμός που για να ολοκληρωθεί, στην καλύτερη περίπτωση (άνευ ενστάσεων) χρειάζονται 3 μήνες!
Οι παραλίες τυπικά «άνοιξαν» 1η Ιουνίου και οι Δήμοι πρέπει να εφαρμόσουν κατά γράμμα το συγκεκριμένο προεδρικό διάταγμα.
Και αυτό διότι σε περίπτωση ατυχήματος, πνιγμού ή οτιδήποτε άλλο… θα πληρώσουν τη «νύφη» οι αιρετοί της τοπικής Αυτοδιοίκησης καθώς ενδέχεται να κινηθεί δίωξη εναντίον τους για αμέλεια!
Με απλά λόγια, το συγκεκριμένο Π.Δ. πετάει πλέον το μπαλάκι της ευθύνης στους Δήμους και εντοπίζει τους «υπευθύνους».
Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας «ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ», η ΚΕΔΕ αλλά και το πανελλήνιο όργανο των ναυαγοσωστών αντιδρούν ζητώντας αναστολή του Προεδρικού Διατάγματος για τη φετινή σεζόν (1 Ιουνίου – 31 Σεπτεμβρίου) και την εφαρμογή του την επόμενη χρονιά, ώστε να υπάρξει έστω, η κατάλληλη προετοιμασία.
Ίδιες πηγές αναφέρουν ότι και στις αρμόδιες Επιτροπές των Δήμων έχουν γίνει «ομηρικές» συγκρούσεις! Εκεί υπήρξαν διαξιφισμοί για το πότε μια παραλία χαρακτηρίζεται πολυσύχναστη και πότε όχι.
Ο όρος «να έχει τουλάχιστον 300 λουόμενους», αποτελεί γρίφο, διότι πολλοί αυτό τον αριθμό τον βγάζουν με το «μάτι», ενώ άλλοι μετράνε και όσους δεν κολυμπάνε αλλά και όσους πίνουν τον καφέ τους τριγύρω…!
Άλλοι πάλι επικαλούνται στοιχεία από τους πνιγμούς που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια.
Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα δεν υπολογίζεται ούτε η γνώμη αιρετών που έχουν άμεση επαφή με τις παραλίες καθώς εκεί στεγάζονται υποδομές των Δήμων που εκπροσωπούν.
Σε κάθε περίπτωση το αρμόδιο υπουργείο φαίνεται να μην θέλει να κάνει πίσω, παρά τις πιέσεις. Κάποιοι μάλιστα, ειδικά για το θέμα των σκαφών, αφήνουν υπόνοιες για «φωτογραφικές» διαδικασίες.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι «πηγή» του Δήμου Πειραιά, που επικαλείται το ρεπορτάζ της εφημερίδας, υπολόγισε το κόστος όλης αυτής της «αλλαγής» βάσει του Π.Δ. στα 60.000 ευρώ, μόνο για τους μήνες που θα λειτουργούν οι παραλίες ΒΟΤΣΑΛΑΚΙΑ και ΦΡΕΑΤΤΥΔΑ.
Από πλευράς Δήμου ζητήθηκε η αναβολή των διαδικασιών που προβλέπει το Π.Δ. και προσκομίστηκαν στοιχεία που αφορούν τη λειτουργία των παραλιών. Κατόπιν, ενημερώθηκε ο αρμόδιος υπουργός. Να σημειωθεί ότι σήμερα στις παραλίες του Πειραιά υπάρχουν ναυαγοσώστες για την ασφάλεια των λουόμενων. Βεβαίως, όχι με τα «δεδομένα» που προβλέπει το «σκληρό» Π.Δ., για τους λόγους που σας αναφέραμε παραπάνω.
Σύμφωνα, επίσης, με το ρεπορτάζ:
-Το «ειδικό» σκάφος που θα πρέπει να έχει κάθε Δήμος θα ζυγίζει 160 κιλά. (Σκεφτείτε λοιπόν τον κόπο ενός ναυαγοσώστη που πρέπει να το σύρει στη θάλασσα σε μια έκτακτη περίπτωση…)
-Θα πρέπει οι ναυαγοσώστες να διαθέτουν VHF, κάτι που νομικά αλλά και πρακτικά πρέπει να ξεκαθαριστεί γιατί εδώ έχουμε να κάνουμε με συχνότητες του Λιμεναρχείου.
ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΤΟ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ
Σε συνέχεια λοιπόν όσων προαναφέραμε, παρουσιάζουμε μία προς μία τις αλλαγές που επιφέρει το συγκεκριμένο Π.Δ.
Αναφορικά με τους Δήμους (άρθρο 7), τα καινούρια δεδομένα έχουν ως εξής:
«Κατά τους μήνες Ιούνιο, Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο και από ώρας 10.30 – 17.30, προσλαμβάνουν ικανό αριθμό ναυαγοσώστων. Κάθε ναυαγοσώστης ελέγχει έκταση ακτής σε ακτίνα 200 μέτρων εκατέρωθεν του βάθρου – παρατηρητηρίου ( μέχρι τώρα η απόσταση ήταν 300 μέτρα). Εφόσον ο υπόχρεος πρέπει να διαθέτει 3 τουλάχιστον ναυαγοσώστες, υποχρεούται να προσλαμβάνει και έναν συντονιστή- επόπτη ναυαγοσώστων. Επίσης, πρέπει να κατασκευάζουν παρατηρητήριο για κάθε ναυαγοσώστη και τον εφοδιάζουν με τον απαραίτητο εξοπλισμό ( ρούχα, φαρμακείο διάσωσης κλπ). Οι Δήμοι, οφείλουν να διαθέτουν για την περιοχή δικαιοδοσίας τους ένα μηχανοκίνητο μικρό ταχύπλοο σκάφος, εγγεγραμμένο σε Βιβλίο Εγγραφής Μικρών Σκαφών ως επαγγελματικό, ολικού μήκους τουλάχιστον 5 μέτρων, χρώματος εξωτερικά πορτοκαλί, εφοδιασμένο με τα προβλεπόμενα για την κατηγορία του εφόδια. Στο μέσο των πλευρών του σκάφους, δεξιά και αριστερά, είναι γραμμένη η ένδειξη ΣΩΣΤΙΚΟ ΣΚΑΦΟΣ και, κάτωθεν αυτής, η ένδειξη RESCUE BOAT, μπλε απόχρωσης. Επιπλέον, πρέπει να είναι εφοδιασμένο με μόνιμα εγκατεστημένο προβολέα, καθώς και με VHF GPS – PLOTER- ΦΟΡΗΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΗ – ΦΟΡΗΤΟ ΑΠΙΝΙΔΩΤΗ. Στο σκάφος θα επιβαίνουν ο χειριστής του και ένας ναυαγοσώστης, όντες σε ετοιμότητα καθημερινά για παροχή άμεσης βοήθειας στις υφιστάμενες λουτρικές εγκαταστάσεις, οι οποίοι και προσλαμβάνονται από τον οικείο Δήμο
ΠΗΓΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ